Geschiedenis

De ontwikkeling van de lelie zit in onze genen.

Experimenteren met de mogelijkheden

Dhr. Klaas de Jong een pionier op het gebied van lelies in Nederland

Klaas de Jong (1925-2007) stond aan de wieg van het huidige De Jong Lelies. Hij was een pionier toen hij in de jaren ’60 experimenteerde met de teelt van lelies in Nederland. Telen, oogsten, behandelen, bewaren, broeien, ….. kennis was nog niet voorhanden; hij moest het zelf ontdekken.

Import vanuit Oregon
De Jong haalde het product uit Japen en Amerika. Vanuit Andijk reisde hij onder meer af naar Gresham waar hij lelie-expert Jan de Graaff van Oregon Bulb Farm ontmoette. Dit bezoek leidde tot een succesvolle samenwerking: de exclusieve import van leliebollen van Oregon naar Nederland. Vanuit Andijk werden deze bollen verkocht en gedistribueerd naar broeierijen in Nederland, en later ook naar andere landen binnen Europa.

Ondertussen was De Jong ook zelf bezig met bollen telen en het opzetten van een eigen veredelingsprogramma. ‘Mona’, ‘Sarina’ en ‘Lorina’ zijn bekende cultivars van zijn hand. Vanaf dat moment deed hij wat De Jong Lelies nu nog steeds doet: het veredelen, telen, bewaren en internationaal verhandelen van een hoge kwaliteit leliebollen.

Bij gebrek aan opvolging heeft de familie De Jong het bedrijf in 1987 overgedragen aan twee werknemers. Marcel Kroezen en Wijnand van der Kooij hadden als commercieel en technisch directeur de eer het bedrijf verder te ontwikkelen. Er werd geïnvesteerd in nieuwe koelcellen, kassen, een laboratorium en inpak- en verwerkingslijnen. In 1995 werd de teelt in Nieuw-Zeeland opgepakt en in 2003 volgde de oprichting van De Jong Lelies Australië Pty. Ltd.

Het bedrijf groeide en groeide en dus werd in 2011 geïnvesteerd in een tweede vestiging in Andijk. Drie jaar later, op 1 januari 2014, volgde de overname van Ruiter Bloembollen wat een belangrijke stap was in de verdere professionalisering van onze teeltactiviteiten.

Huidige directie

Kort hierna, op 5 januari 2014, is Marcel Kroezen overleden. Hij heeft veel betekend voor de huidige vorm van De Jong Lelies. De functie van commercieel directeur is overgenomen door Michiel Ruiter. Samen met Wijnand van der Kooij en zoon Remco van der Kooij wordt de huidige directie van De Jong Lelies gevormd.

De Jong Lelies

“Met 1.700 zonnepanelen kunnen we de energiebehoefte voor een belangrijk deel duurzaam invullen.”

Zorg voor het product én de omgeving, dat vinden we bij De Jong Lelies een logische combinatie. Energiebesparing is daarbij een belangrijk thema. In het najaar van 2018 hebben wij, op een van onze locaties, geïnvesteerd in 1.700 zonnepanelen. Daarmee zijn we voor een belangrijk deel zelfvoorzienend in de energiebehoefte.

De meest recente investering is de uitbreiding en vernieuwing van ons kassencomplex. Met in totaal 5.700 vierkante meter kasruimte vinden alle activiteiten nu onder één dak plaats: veredelen, testen en showen.

Dankzij onze medewerkers!

Last but not least investeren wij doorlopend in onze werknemers. Zij zijn de kracht van onze organisatie. Hun professionaliteit, nieuwsgierigheid, kennis, zorgvuldigheid en toewijding bepalen het succes van De Jong Lelies en zorgen ervoor dat wij continu bezig kunnen zijn met vernieuwing en verbetering in de leliemarkt.